Kesilapan Dalam Mendidik Anak

October 3, 2007 at 3:34 am Leave a comment

Anak adalah anugerah kurniaan Ilahi. Ahaks, semua org pun tahu. Tak mudah juga nak dapat anak nih. Tapi seperkara lagi yg perlu kita akui adalah mereka adalah ujian buat kita. Kalau kita beranak ramai2 tapi anak tak jadi hape pun lebih kurang sama mcm org mandul jugak ye, ntah2 lebih teruk bila anak2 kita menyumbang pulak kepada kerosakan masyarakat.. Uhuk,nauzubillah …Tamau la…

Makanya, perkara yg disenaraikan di bawah mungkin membantu kita mengenalpasti kesalahan kita dalam mendidik anakanda2 kita.

1. Kurang berdoa
Dahlah kita solat he he cukup2 je 5 kali sehari. Amik nya yg wajib2 aje. Dah tu dah selesai solat sombong kemain nak berdoa. Padahal berdoa adalah melambangkan kita bergantung harapan pada ALLAH kerana adakala usaha sahaja tidak mencukupi. Kita perlu iringkan dengan doa. Juga kene selalu memohon keampuanan dari ALLAH dengan beristighfar. Dan buat yg mengandung, sll la minta maaf esp dari suami sbb jgnlah kita mengandung dalam keadaan berdosa. Suami tu pulak jgn la kedekut sangat nk maafkan isteri..mentang2 dia ade kuasa veto ye…secukup rasa je kalau nk marah…

Disertakan juga di sini ayat dari alQuran utk berdoa khusus utk anak2. Utk tulisan jawinya diharap para pembaca cari sendrik ek..He he

Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 8-9)
3:8. “Wahai Pemelihara kami, janganlah menyimpangkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan berilah kami pengasihan daripada sisi Engkau; sesungguhnya Engkaulah Yang Pemberi.

3:9. Wahai Pemelihara kami, sesungguhnya Engkau yang mengumpulkan manusia untuk satu hari yang padanya tiada keraguan; sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji temu.”

Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 38)
3:38. Kemudian Zakaria berdoa kepada Pemeliharanya, dengan berkata, “Pemeliharaku, berilah aku daripada sisi Engkau satu keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau mendengar doa.”

Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
14:40. Wahai Pemeliharaku, buatlah aku seorang yang melakukan solat, dan daripada keturunanku. Wahai Pemelihara kami, dan terimalah doaku.

14:41. Wahai Pemelihara kami, ampunilah aku dan ibu bapaku, dan orang-orang mukmin, pada hari apabila perhitungan didirikan.

Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 : 128)
2:128. Wahai Pemelihara kami, buatlah kami muslim (tunduk patuh) kepada Engkau, dan daripada keturunan kami, umat yang muslim kepada Engkau; dan perlihatkanlah kepada kami peribadatan kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Menerima Taubat, Yang Pengasih

Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74)
25:74. Yang berkata, “Wahai Pemelihara kami, berilah kami kegembiraan daripada isteri-isteri kami, dan keturunan kami, dan buatlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

Juga bila kita namakan nama anak, biarlah yg baik2. Juga doakanlah nama dia tu membawa manfaat buat dia…

2. Byk menakutkan anak2 dari memberi semangat kepada mereka
Dalam kita tak perasan, kita sll takutkan anak2 dengan belalang kecik, tempat gelap, jururawat padahal diorg tak sepatutnya takut dgn benda mcm ni. Skang ni kami melatih Usamah kejar lipas, tapi kakak dia dok takut serupa tu jugak. Mungkin kesan dari saya yang suka menakut2kan dia dulu..Hu..hu. ..sebbaik anak perempuan. Kalau anak laki kurang la macho dia he he..Juga dinyatakan oleh ustaz ni, jgn paksa anak tidur dgn cara yg keras. Saya tak pasti la org lain tapi Asmaa’ saya ni mata dia mcm org telan kopi jugak. Tapi tiap kali nk tido saya kata meh kita lumba sape tido dulu. Biasanya dia akan lena tapi umi dia yg sll menang haha…

3. Tidak tegas dalam mendidik anak.
Mungkin sbb kita tak menjadualkan kegiatan harian diorg. Solat diorg kita tak jaga. Makan diorg berterabur. So, nak salahkan sapa kalau diorg tak berdisiplin. Terkadang masa juga kita hanya fokuskan anak2 pada satu aktiviti je. Contoh suruh dia baca buku sedangkan dia perlukan juga permainan utk mengembangkan minda dia…

4. Menegur anak secara negatif.
Mentang2 la kita ni sll laser staff kat opis, dan sll juga kita membelasah customer2 kita..ha ha…tapi tidaklah boleh dipraktikkan perkara2 ni buat anak2. Kerana mereka perlukan teguran yg membina. Juga mereka tak suka jika diri mereka dibanding2kan.

5. Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani, rohani dan minda.
Ramai diantara kita nak melahirkan anak mcm Nadia Amirah, Amalina. Maksud saya dari segi kepandaian la sedangkan mereka perlukan bimbingan dari pelbagai aspek. Bagaimana berhadapan dengan masalah, berdepan dgn masyarakat dan benda lain.

6. Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.
Ini memang silap besar la dimana Rasulullah telah menunjukkan cara yg jeals tapi kita tak ikut…
Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :
Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra’ bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra’ : “Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka.” Rasulullah melihat kepada Aqra’ kemudian berkata : “Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.”
(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

7. Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas.
Kalau dah kita selekeh, pastu senteng2 (seksi) kat umah, mana boleh salahkan anak kalau dia nak pakai yg mcm kita. Tunjukkanlah contoh yg baik kepada mereka, supaya mereka tak terbiasa dengan keadaan yg kita sendrik takselesa.

8. Susunan rumahtangga yang tidak kemas.
Perkara ini akan menyebabkan diorg biasa dengan keadaan selekeh. Seterusnya mereka akan jadi malas.

9. Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya.
Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi. Saya rasa pun ye jugak kalau satu2 keluarga tak mengamalkan buat sesuatu bersama2 maka akan hilang kesepakatan dalam keluarga tu. Saya rasa testimoni ttg berjemaah dalam keluarga mmg membuktikan byk keluarga yg berjaya berbanding dgn satu keluarga yg cukup sekadar bg belanja kepada anak2 utk buat hal sendri.

10. Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak.

Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah. Tapi kene kawal ha…Jgn la sampai tahap dera budak. Saya tak pernah lagi la rotan anak2 tapi kat umah tokku diorg ni mmg ada rotan tergantung dan saya pun taktau rotan tu apa gunanya. Mungkin ada masa boleh kita ugut anak2. Musti tak berani punya buat salah. Tapi kalau asyik bedal pun anak2 jauh jugak so, fikirlah ye seblom melaksanakan amalan merotan nih.

11. Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama’ dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia.
Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam. Maklum la skang ni ada byk program yg keduniaan sangat. Jom heboh la, Akademi Fantasia lah…Konsert merata ceruk hade..Tapi sedarkah kita adakah jiwa anak kita terdidik kalau kita menggenggam tangan mereka ke tempat sebegini?? Maaflah ye kepada penganjur… Berkatalah benar walaupun pahit…

12. Bertengkar di depan anak-anak.

Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya. Jgn kata bertengkar, kalau nk sound apa2 pun biar jgn depan anak2. Kadang abah yang marah sbb kesalahan maknya, tiba2 anak2 bencikan abah sbb asyik2 marah kat mak dia sedangkan mak dia buat salah bukannya besar pun…

13. Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak
Kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar. Kalau pun nak bawak masuk, mungkin kita kene bgtau dulu pada anak2. Ada masa juga kita nak bawa masuk org yg paten dia pelik ni utk mendidik org tu. Biasanya kalau rumah kita mmg harmoni, org yg berpaten pelik juga akan segan utk berkelakuan pelik.

14. Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video.
Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak. Ada rasanya saya dah cerita seblom ni, mertua saya kalau tgk TV mesti bab berita atau forum agama atau apa2 yg berkaitan dengan agama dan mungkin lebih kalau ade siri dokumentari. Kalau tiba kat iklan, dia akan tutup terus TV dan tunggu untuk beberapa ketika seblom buka TV semula. Juga bila siri ramalan cuaca dalam berita disiarkan, kan ade lagu utk mengiring?? Masa tu dia akan slowkan volume. Saya mmg tabik habis la dgn mertua saya…Huhu. ..Bolehke agaknya saya meniru dia ye??

15. Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak.
Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. Anak2 tak boleh disalahkan kalau diorg baik dengan pembantu rumah. Berilah mereka lebih byk masa bersama kita agar mereka akan menyayangi kita selamanya.

Entry filed under: 1. Tags: .

Menambahkan susu 20 tips menjadi parents cemerlang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Recent Posts


%d bloggers like this: