The Mayonnaise Jar

Source: Email

When things in your life seem , almost too much to handle, When 24 Hours in a day is not enough, Remember the mayonnaise jar and 2 cups of coffee.

A professor stood before his philosophy class
And had some  items in  front of him.
When the class began, wordlessly,
He picked up a very large and empty mayonnaise jar
and proceeded to fill it with golf balls.

He then asked the students, if the jar was full.
They agreed that it was.

The professor then picked up a box of pebbles and poured
them into the jar.   He shook the jar lightly.
The pebbles rolled into the open Areas between the golf balls.

He then asked the students again if the jar was full.  They agreed it was.

The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar.
Of course, the sand filled up everything else.
He asked once more if the jar was full. The students responded with a unanimous ‘yes.’

The professor then produced  two cups of coffee from under the table and poured the entire contents  into the jar, effectively
filling the empty space between the sand.  The students laughed.

‘Now,’ said the professor,   as the laughter subsided,
‘I want you to recognize that this jar represents your life.
The golf balls are the important things – family,
children, health, Friends, and Favorite passions –
Things that if everything else was lost and only they remained, Your life would still be full.

The pebbles are the other things that matter like your job, house, and  car.

The sand is everything else –The small stuff.

‘If you put the sand into the jar first,’  He continued,
‘there is no room for  the pebbles or the golf balls.
The same goes for life.

If you spend all your time and energy on the small stuff,
You will never have room for the things that are important to you.

So…

Pay attention to the things that are critical to your happiness.
Play With your children.
Take time to get medical checkups.
Take your partner out to dinner.

There will always be time to clean the house and fix the disposal.

‘Take care of the golf balls first –
The things that really matter.
Set your priorities. The rest is just sand.’

One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented.

The professor smiled.
‘I’m glad you asked’.

It just goes to show you that no matter how full your life  may seem,
there’s always room for a couple of cups of coffee with  a friend.’

Please share this with other “Golf Balls”
I just did…….

October 22, 2009 at 6:57 am 1 comment

40 Tips for Better Life – HAPPY NEW YEAR 2009

1. Take a 10-30 minute walk every day. And while you walk, smile. It is the ultimate anti-depressant.

2. Sit in silence for at least 10 minutes each day.

3. Tape your late night shows and get more sleep.

4. When you wake up in the morning complete the following statement, ‘My purpose is to __________ today.’

5. Live with the 3 E’s — Energy, Enthusiasm, and Empathy.

6. Play more games and read more books than you did in 2007.

7. Make time to practice meditation, yoga, tai chi and prayer. They provide us with daily fuel for our busy lives.

8. Spend time with people over the age of 70 and under the age of 6. – Appreciate their genuine nature, strength, and innocence. For real!

9. Dream more while you are awake.

10. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in plants.

11. Drink green tea and plenty of water. Eat blueberries, wild Alaskan Salmon, broccoli, almonds & walnuts.

12. Try to make at least three people smile each day.

13. Clear clutter from your house, your car, your desk and let new and flowing energy into your life.

14. Don’t waste your precious energy on gossip, energy vampires, issues of the past, negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment.

15. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.

16. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a college kid.

17. Smile and laugh more. It will keep the energy vampires away.

18. Life isn’t fair, but it’s still good.

19. Life is too short to waste time hating anyone.

20. Don’t take yourself so seriously. No one else does.

21. You don’t have to win every argument. Agree to disagree.

22. Make peace with your past so it won’t spoil the present.

23. Don’t compare your life to others. You have no idea what their journey is all about.

24. No one is in charge of your happiness except you.

25. Frame every so-called disaster with these words: ‘In five years, will this matter?’

26. Forgive everyone for everything.

27. What other people think of you is none of your business.

28. GOD heals almost everything.

29. However good or bad a situation is, it will change.

30. Your job won’t take care of you when you are sick. Your friends will. Stay in touch.

31. Get rid of anything that isn’t useful, beautiful or joyful.

32. Envy is a waste of time. You already have all you need.

33. The best is yet to come.

34. No matter how you feel, get up, dress up and show up.

35. Do the right thing!

36. Call your family often. (Or email them to death!!!) Hey I’m thinking of you!

37. Each night before you go to bed complete the following statements: I am thankful for __________. Today I accomplished _________.

38. Remember that you are too blessed to be stressed.

39. Enjoy the ride. Remember this is not Disney World and you certainly don’t want a fast pass. You only have one ride through life so make the most of it and enjoy the ride.

40. Please Forward this to everyone you care about.

May your troubles be less, May your blessings be more, May nothing but happiness come through your door!

The meaning of life is to give life meaning.

January 2, 2009 at 4:01 am 1 comment

4 tahap mendidik anak yg di gariskan oleh Rasulullah s.a.w

TAHAP PERTAMA

Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (~6 tahun). Hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang.

TAHAP KEDUA

Anak berumur 7 tahun sehingga baligh (~14 tahun). Hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, displin dan beri tanggungjawab.

TAHAP KETIGA

Anak berusia 15 tahun hingga dewasa (~21 tahun). Hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat.

TAHAP KEEMPAT

Anak berusia lebih daripada 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberi mereka kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.

Begitulah pendekatan yang digunakan oleh junjungan besar kita. Malah kita semua sedia maklum bahawa Rasulullah s.a.w merupakan seorang insan yang sangat-sangat kasihkan kanak-kanak.

Yakin dan percayalah… anak yang cemerlang lahir dari ibu bapa yang cemerlang juga, insyaAllah.

July 9, 2008 at 2:27 am 1 comment

20 tips menjadi parents cemerlang

Ibubapa adalah antara faktor terbesar dalam menentukan halatuju anak2. berikut ada beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak2 kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya..selamat mencuba!

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik . – bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulakgelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri.Dalam Islam pun sangat digalakkan kita bg nama yang baik untuk anak2.

2. Berikan anak anda pelukan setiap hari – ada kajian yang menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk dia setiap hari especially by mum, anak kita tau yang kita sayangkan dia. Dia akan tau kita akan jadi penyokong dia paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang- pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran. Memang la ada masa kita perlu marah tapi jgnlah buat muka marah sampai kawan tu takut nak dekat dgn kita langsung.Kesian kat budak. Namanya pun budak…

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan – Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini la namanya motivasi…

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan- mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang.Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap. Sebenarnya mereka akan belajar lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga – Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu.Kerana, seseorang tu akan lebih tenang kalau takde masalah keluarga. Anak2 perlu diberi keutamaan kerana mereka sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi jgnlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak,janganlah tuan/puan mengeluh – Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mau sunyi di hari tua, jgnlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap. Seronok sebenarnya layan bebudak bercakap. Adik saya pun dalam kategori budak lagi, kalau sesekali layan dia cakap
rasa mcm kelakar. Saya penah jumpa dgn kawan anak saya umur baru tiga thn tapi mulut boleh tahan, rasa mcm tak logik je tapi seronok. Ala, mcm aznil Tanya budak tu, Tiger Wood berasal dari mana, pastu budak tu jawab Zoo… untuk kita sendiri, ini adalah satu hiburan yang takleh dibeli di tempat lain.

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya – ada masa2nya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin diorg berselisih dgn kawan.Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi,kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah mega bg diorg.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri . Mereka akan menirunya. Jgn kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa. Jgn kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jgn gabra2.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.

12. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali – ade setgh budak kene byk kali ajar, baru dia faham. Mcm anmum punya iklan tu..Wardina tunjuk byk kali baru anak dia faham. Anak saya sendiri dalam satu hari ntah berapa kali dia tunjuk kat mata dia suruh saya sebut eye, tunjuk kat telinga suruh sebut ear. Jgn marah sbb kalau marah nnti terbantut la proses pembelajaran dia.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah,peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.Bila saya baca ni, rasanya tak salah la saya selalu pimpin tangan anak2 even dalam rumah pun. Bila nak ajak dia bangun je, saya hulur tangan. Even nak ke dapur pun untuk bancuh susu diorg. Kalau kat luar mmg lah sah2 pegang sbb saya jenis serabut perut takut anak terlari tgh jalan ke.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka – jadilah pendengar setia mereka. Kalau pasangan kita mimpi pun apa salahnya kita dengar. Best hape dengar cerita dari mimpi. Mcm drama tapi takde skrip, takde director, dan takde siaran ulang tayang.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda . Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam – biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi diorg esp mak nya..mcm cerita omputeh kan selalu dia gi bilik tidur anak n selimutkan diorg.

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna . Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata papa ni garangla.. tu sbnrnya dia menegur so, ubahla. Jgn jadi too perfectionist pada anak2. nnti mereka rendah diri.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak2 dah sekolah, biasakan tolong mereka siapkan kerja rumah, atau kita sendiri bg latihan dan perati setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yg cikgu dia ajar.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja.Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. Hoo..seram. tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh dari kita. Semoga kita tidak sunyi dihari tua kita.

20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda. hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita. Sama2 la kita berdoa agar anak2 menjadi penyejuk mata dalam kehidupan kita dan sebagai penenang hati didunia dan akhirat kelak.

July 9, 2008 at 2:23 am Leave a comment

Kesilapan Dalam Mendidik Anak

Anak adalah anugerah kurniaan Ilahi. Ahaks, semua org pun tahu. Tak mudah juga nak dapat anak nih. Tapi seperkara lagi yg perlu kita akui adalah mereka adalah ujian buat kita. Kalau kita beranak ramai2 tapi anak tak jadi hape pun lebih kurang sama mcm org mandul jugak ye, ntah2 lebih teruk bila anak2 kita menyumbang pulak kepada kerosakan masyarakat.. Uhuk,nauzubillah …Tamau la…

Makanya, perkara yg disenaraikan di bawah mungkin membantu kita mengenalpasti kesalahan kita dalam mendidik anakanda2 kita.

1. Kurang berdoa
Dahlah kita solat he he cukup2 je 5 kali sehari. Amik nya yg wajib2 aje. Dah tu dah selesai solat sombong kemain nak berdoa. Padahal berdoa adalah melambangkan kita bergantung harapan pada ALLAH kerana adakala usaha sahaja tidak mencukupi. Kita perlu iringkan dengan doa. Juga kene selalu memohon keampuanan dari ALLAH dengan beristighfar. Dan buat yg mengandung, sll la minta maaf esp dari suami sbb jgnlah kita mengandung dalam keadaan berdosa. Suami tu pulak jgn la kedekut sangat nk maafkan isteri..mentang2 dia ade kuasa veto ye…secukup rasa je kalau nk marah…

Disertakan juga di sini ayat dari alQuran utk berdoa khusus utk anak2. Utk tulisan jawinya diharap para pembaca cari sendrik ek..He he

Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 8-9)
3:8. “Wahai Pemelihara kami, janganlah menyimpangkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan berilah kami pengasihan daripada sisi Engkau; sesungguhnya Engkaulah Yang Pemberi.

3:9. Wahai Pemelihara kami, sesungguhnya Engkau yang mengumpulkan manusia untuk satu hari yang padanya tiada keraguan; sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji temu.”

Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 38)
3:38. Kemudian Zakaria berdoa kepada Pemeliharanya, dengan berkata, “Pemeliharaku, berilah aku daripada sisi Engkau satu keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau mendengar doa.”

Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
14:40. Wahai Pemeliharaku, buatlah aku seorang yang melakukan solat, dan daripada keturunanku. Wahai Pemelihara kami, dan terimalah doaku.

14:41. Wahai Pemelihara kami, ampunilah aku dan ibu bapaku, dan orang-orang mukmin, pada hari apabila perhitungan didirikan.

Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 : 128)
2:128. Wahai Pemelihara kami, buatlah kami muslim (tunduk patuh) kepada Engkau, dan daripada keturunan kami, umat yang muslim kepada Engkau; dan perlihatkanlah kepada kami peribadatan kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Menerima Taubat, Yang Pengasih

Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74)
25:74. Yang berkata, “Wahai Pemelihara kami, berilah kami kegembiraan daripada isteri-isteri kami, dan keturunan kami, dan buatlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

Juga bila kita namakan nama anak, biarlah yg baik2. Juga doakanlah nama dia tu membawa manfaat buat dia…

2. Byk menakutkan anak2 dari memberi semangat kepada mereka
Dalam kita tak perasan, kita sll takutkan anak2 dengan belalang kecik, tempat gelap, jururawat padahal diorg tak sepatutnya takut dgn benda mcm ni. Skang ni kami melatih Usamah kejar lipas, tapi kakak dia dok takut serupa tu jugak. Mungkin kesan dari saya yang suka menakut2kan dia dulu..Hu..hu. ..sebbaik anak perempuan. Kalau anak laki kurang la macho dia he he..Juga dinyatakan oleh ustaz ni, jgn paksa anak tidur dgn cara yg keras. Saya tak pasti la org lain tapi Asmaa’ saya ni mata dia mcm org telan kopi jugak. Tapi tiap kali nk tido saya kata meh kita lumba sape tido dulu. Biasanya dia akan lena tapi umi dia yg sll menang haha…

3. Tidak tegas dalam mendidik anak.
Mungkin sbb kita tak menjadualkan kegiatan harian diorg. Solat diorg kita tak jaga. Makan diorg berterabur. So, nak salahkan sapa kalau diorg tak berdisiplin. Terkadang masa juga kita hanya fokuskan anak2 pada satu aktiviti je. Contoh suruh dia baca buku sedangkan dia perlukan juga permainan utk mengembangkan minda dia…

4. Menegur anak secara negatif.
Mentang2 la kita ni sll laser staff kat opis, dan sll juga kita membelasah customer2 kita..ha ha…tapi tidaklah boleh dipraktikkan perkara2 ni buat anak2. Kerana mereka perlukan teguran yg membina. Juga mereka tak suka jika diri mereka dibanding2kan.

5. Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani, rohani dan minda.
Ramai diantara kita nak melahirkan anak mcm Nadia Amirah, Amalina. Maksud saya dari segi kepandaian la sedangkan mereka perlukan bimbingan dari pelbagai aspek. Bagaimana berhadapan dengan masalah, berdepan dgn masyarakat dan benda lain.

6. Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.
Ini memang silap besar la dimana Rasulullah telah menunjukkan cara yg jeals tapi kita tak ikut…
Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :
Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra’ bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra’ : “Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka.” Rasulullah melihat kepada Aqra’ kemudian berkata : “Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.”
(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

7. Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas.
Kalau dah kita selekeh, pastu senteng2 (seksi) kat umah, mana boleh salahkan anak kalau dia nak pakai yg mcm kita. Tunjukkanlah contoh yg baik kepada mereka, supaya mereka tak terbiasa dengan keadaan yg kita sendrik takselesa.

8. Susunan rumahtangga yang tidak kemas.
Perkara ini akan menyebabkan diorg biasa dengan keadaan selekeh. Seterusnya mereka akan jadi malas.

9. Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya.
Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi. Saya rasa pun ye jugak kalau satu2 keluarga tak mengamalkan buat sesuatu bersama2 maka akan hilang kesepakatan dalam keluarga tu. Saya rasa testimoni ttg berjemaah dalam keluarga mmg membuktikan byk keluarga yg berjaya berbanding dgn satu keluarga yg cukup sekadar bg belanja kepada anak2 utk buat hal sendri.

10. Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak.

Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah. Tapi kene kawal ha…Jgn la sampai tahap dera budak. Saya tak pernah lagi la rotan anak2 tapi kat umah tokku diorg ni mmg ada rotan tergantung dan saya pun taktau rotan tu apa gunanya. Mungkin ada masa boleh kita ugut anak2. Musti tak berani punya buat salah. Tapi kalau asyik bedal pun anak2 jauh jugak so, fikirlah ye seblom melaksanakan amalan merotan nih.

11. Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama’ dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia.
Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam. Maklum la skang ni ada byk program yg keduniaan sangat. Jom heboh la, Akademi Fantasia lah…Konsert merata ceruk hade..Tapi sedarkah kita adakah jiwa anak kita terdidik kalau kita menggenggam tangan mereka ke tempat sebegini?? Maaflah ye kepada penganjur… Berkatalah benar walaupun pahit…

12. Bertengkar di depan anak-anak.

Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya. Jgn kata bertengkar, kalau nk sound apa2 pun biar jgn depan anak2. Kadang abah yang marah sbb kesalahan maknya, tiba2 anak2 bencikan abah sbb asyik2 marah kat mak dia sedangkan mak dia buat salah bukannya besar pun…

13. Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak
Kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar. Kalau pun nak bawak masuk, mungkin kita kene bgtau dulu pada anak2. Ada masa juga kita nak bawa masuk org yg paten dia pelik ni utk mendidik org tu. Biasanya kalau rumah kita mmg harmoni, org yg berpaten pelik juga akan segan utk berkelakuan pelik.

14. Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video.
Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak. Ada rasanya saya dah cerita seblom ni, mertua saya kalau tgk TV mesti bab berita atau forum agama atau apa2 yg berkaitan dengan agama dan mungkin lebih kalau ade siri dokumentari. Kalau tiba kat iklan, dia akan tutup terus TV dan tunggu untuk beberapa ketika seblom buka TV semula. Juga bila siri ramalan cuaca dalam berita disiarkan, kan ade lagu utk mengiring?? Masa tu dia akan slowkan volume. Saya mmg tabik habis la dgn mertua saya…Huhu. ..Bolehke agaknya saya meniru dia ye??

15. Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak.
Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. Anak2 tak boleh disalahkan kalau diorg baik dengan pembantu rumah. Berilah mereka lebih byk masa bersama kita agar mereka akan menyayangi kita selamanya.

October 3, 2007 at 3:34 am Leave a comment

Menambahkan susu

What To Eat
WATER CHESTNUT/SENGKUANG CINA
LONGAN KERING direbus dan minum airnya
MADU
JANTUNG PISANG
PUCUK MANIS
KUCHAI
PUCUK BETIK
BETIK MUDA
PUCUK BERUAS
FENUGREEK/HALBA direbus minum air atau dikisar
LOBAK PUTIH
HORLICK/OAT
ALFALFA
KURMA
SOYA
SAWI
KOBIS
CARROT
PEGAGA
PERIA
KURMA
BROCCOLI
BARLI
SPIRULINA
IKAN TENGGIRI

Supplement
PIL ASI
SHATAVARI PILS
MOTILIUM
MAXOLON
MILKMAID TEA
HABATUSSAUDA
OMEGA 3

September 25, 2007 at 5:50 am Leave a comment

Weaning

S1 : Mengapakah proses memperkenalkan makanan tambahan (weaning) mustahak?
Susu ibu merupakan makanan yang terbaik dan mencukupi untuk bayi sehingga umur 4 hingga 6 bulan. Apabila berumur 6 bulan, makanan tambahan perlu diperkenalkan kepada bayi untuk melengkapkan keperluan tenaga, protein dan zat-zat lain untuk membesar dengan sempurna.

S2 : Bilakah masanya untuk memperkenalkan makanan tambahan?
4 hingga 6 bulan

S3 : Bagaimana caranya untuk memulakan makanan tambahan?
Ibu harus bersabar dan cuba berulang-ulang memberi makanan tambahan tanpa paksaan. Jika makanan diludah keluar, jangan bimbang kerana keadaan ini tidak berpanjangan sudu kecil patut digunakan.
Untuk menggalak anak mengunyah 1-2 sudu bijirin (bubur nasi), ubi-ubi yang rebus atau pisang masak yang dilecekkan boleh diberi sebagai permulaan. Apabila bayi biasa dengan makanan tersebut, kadar dan jenis makanan boleh ditingkatkan kepada 3-4 kali sehari

S4 : Makanan jenis apakah yang boleh diberi?
Gunakan makanan yang baru dimasak, atau baru dikupas dan dibasuh untuk menentukan kebersihan. Apabila bayi telah biasa mengunyah, selalunya dalam linkungan umur 6-7 bulan, makanan yang sempurna perlu diberikan.
Makanan yang sempurna mengandungi :
1. makanan asas seperti bijirin/bubur nasi
2. bahan makanan protein seperti ikan, telur ayam, daging, kacang-kacang
3. makanan berkhasiat vitamin seperti sayur-sayuran dan/atau buah-buahan
Contoh jadual makanan tambahan :

Umur 3-6 bulan
6-8 pagi Susu ibu
10 pagi Makanan bijirin, susu atau buah-buahan yang dilecek
2 petang Susu
Bubur atau sup
Puree buah-buahan atau sayur-sayuran
6 petang Susu ibu
Waktu tidur Susu ibu

Umur 6-12 bulan
6 pagi Susu ibu
9-10 pagi Bijirin dan susu atau buah-buahan dengan bubur/sup atau telur rebus
1-2 tengahari Nasi dan ikan dengan sayur-sayuran hijau atau daging dan puree sayur
3-4 petang Susu atau buah-buahan atau air
5-6 petang Nasi dan kacang-kacang
Pisang lecek
Masa tidur Susu ibu
Panduan jadual diatas patut diubahsuai mengikut jenis-jenis makanan yang terdapat dikawasan-kawasan atau negeri-negeri yang berlainan.

September 7, 2007 at 6:18 am Leave a comment

Older Posts


Recent Posts


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.